Vill ni bli återförsäljare av .se domäner?

Behöver ni registrera domännamn för era kunder?
Bli återförsäljare hos oss.

Som ackrediterad .SE registrar har vi möjligheten att erbjuda er att bli återförsäljare till Registrera Domän och därigenom kunna registrera och administrera .se domäner.

Fördelar med att vara återförsäljare

Att ackreditera sig som ombud för .SE är inte helt enkelt. Det krävs en ganska avancerad teknisk plattform och man måste hålla sin personal kontinuerligt utbildad och genomgå årliga prov. Som återförsäljare slipper ni allt detta. Ni använder vår tekniska plattform och vår personal står som garant för att det fungerar, medans ni som återförsäljare kan fokusera tid och energi på era kunder och er verksamhet.

Ni kan själv i realtid registrera, förnya och administrera .se domäner. Vi tillhandahåller en återförsäljarportal med vilken ni har tillgång till .SE registriet i realtid. Via portalen administrerar ni hela er domänportfölj..

Vi erbjuder gratis WHMCS modul för registrering och administration av registrerade domäner.

Vem kan bli återförsäljare?

För att bli återförsäljare måste ni vara näringsidkare, AB, HB, enskild firma eller motsvarande. Erbjuder ni idag domänregistrering, men inte för .se, då är återförsäljare ett bra alternativ att snabbt komma igång med även .se domäner.

Erbjuder ni andra typer av företagstjänster där domännamn kan vara kopplade till dessa, t.ex. tjänster kring varumärken, M&A, då kan det vara en bra idé att vara återförsäljare av .se domäner istället för att lägga stor energi på att bli ackrediterad.

En annan uppenbar målgrupp är webbyråer som sysslar med utveckling av hemsidor.

Vilka krav ställs på en återförsäljare

Vi ställer ungefär samma krav som det svenska registriet ställer och dessa framgår av avtalet. Några fundementala krav som ställs är emellertid följande:

Kundtjänstfunktion

Ni skall tillhandahålla en kundtjänstfunktion för Registreringstjänster som ger Innehavaren möjlighet att föra dialog med er.

Kunduppgifter

Ni skall kunna verifiera de kontaktuppgifter som era kunder uppger när de registrerar en domän är korrekta. Ni skall också löpande kontrollera detta.

Hur går det till?

Ni börjar med att ansöka om ett återförsäljarkonto. Vi skickar er då ett avtal. När detta avtal på påskrivet aktiveras ert återförsäljarkonto och ni kan börja med att registrera domäner.

Ansök om återförsäljarkonto här.

Registrera Domän kontaktar endast er som återförsäljare för domännamnet, vilket gör att er kund inte behöver märka av oss. Det är ni som återförsäljare som faktureras och ni fakturerar sedan ägaren/kunden i er tur.

Priser

TLD Registrera kr/år Förnya kr/år Transfer kr/år
.se
286
227
227
.nu
286
286
286
Priserna inkluderar moms

Vanliga frågor

Erbjuder ni något API?

Ja, vi erbjuder ett fullständigt API för:

  • Registrera domän
  • Flytta domän
  • Peka domän mot namnservrar
  • Förnya domän
  • Hämta EPP kod
  • Modifera kontaktinformation

Läs mer om vårt API i vår Hjälpcentral.

Stödjer ni WHMCS?

Vi erbjuder en modul för version 7.x och 8.05 av WHMCS. Modulen är inte testad för versioner > 8.05.

Modulen fungerar för php 7.4 och php 8.3.

Modulen tillhandahåller vi okrypterad och ni har rätt att använda denna fullt ut för egna anpassningar.

Kan jag bara registrera och administrera mina domännamn via API?

Nej, ni kan administrera och hantera era domäner genom vår Återförsäljarportal. Ni behöver inte någon egen infrastruktur för att komma igång som återförsäljare.

 
Erbjuder ni återförsäljning av andra toppdomäner än .se och .nu?

Ja det gör vi. Vi kan erbjuda samtliga toppdomäner i vårt sortiment. De priser som gäller är våra rabatterade priser. Samtliga dessa kan registreras via vårt API och via Återförsäljarportalen.

Vad händer om avtalet sägs upp?

Ni har då inte längre tillgång till återförsäljarportalen och kan då inte längre administrera och registrera domäner. Innestående pott förverkas. Era domäner övergår till Registrera Domän och domänägarna informeras om vad som skett.

Vad bör man tänka på för att inte riskera uppsägning?

Det viktigaste är att man har bra kommunikationsvägar till sina kunder och att man snabbt besvarar de frågor man får. Rimligt är att ge svar inom ett dygn kontorstid.

Om en kund vill flytta domänen från er så skall ni på ett enkelt sätt se till att kunden får sin auth kod för detta. Ni skall på intet sätt försöka hindra eller fördröja sådana önskemål.

Något annat mycket viktigt är att inte ägna sig åt någon typ av spekulation i .se eller .nu domäner. Det medför omedelbar uppsägning.

Support & Dokumentation

Kundtjänst

Vill ni fråga något precis nu? Prova då vår chatt. Vi har annars en omfattande dokumentation i vår Kunskapsdatabas  och i vår WebbMotell FAQ